Prosjekt Smart-Nøkkel ble påbegynt i håp om å få tilført funksjonalitet til bilen som automatisk opplåsing av bil når man nærmet seg kjøretøyet. På lik linje skulle denne nøkkelen låse bilen når man forlot den.
Disse to funksjonene fungerte som tiltenkt, men var avhengig av en OBD2 dongel tilkoblet bilen som kommuniserte med smartnøkkelen.
Denne kommunikasjonen gikk ut på at når nøkkel og OBD2 dongel var innen for rekkevidde av hverandre sendte nøkkelen ett "lås opp" signal til bilen og bilen ble låst opp. Når nøkkelen så mistet kontakten med OBD2 dongelen sendte nøkkelen ett "lås bil" signal og bilen ble låst.
Denne funksjonen viste seg å være veldig lett å manipulere slik at man enkelt kan forsterke signalet fra OBD2 dongelen. Dette vil igjen føre til at smartnøkkelen sender "lås opp" signal til bilen.
Ett annet problem som ble oppdaget var en ustabil "åpne bagasjerom" implementering som resulterte i at signal for å åpne bagasjeluken ble gjentatt sporadisk. Dette har blitt undersøkt i samarbeid med produsenten av smartnøkkelen og det er kommet frem at det har med en strømsparings-modus for den originale nøkkelen (som man forøvrig bruker innmaten til i denne smartnøkkelen).
Dette prosjektet er derfor avsluttet og konklusjonen er at det IKKE anbefales å gå til innkjøp av denne smartnøkkelen som erstatning/supplement til den originale bilnøkkelen til BYD Tang.
Jeg vil avslutningsvis takke alle som har støttet dette prosjektet og kan bare beklage at det ikke endte med ønsket resultat.